ad
KippersPremium

Voor welke aanhangwagen gaat u het best?

Huren interessant bij sporadisch gebruik, anders beter kopen

Overweegt u een nieuwe aanhangwagen? Dan vindt u op de markt verschillende types geremde aanhangwagens, waarmee u grotere volumes en zwaardere gewichten vervoert. Maar ook geremde kippers, waarmee u de lading achterwaarts en/of zijdelings kipt, geremde multitransporters voor het vervoer van rollend materieel én andere goederen, en geremde schamelwagens voor zware, lange ladingen. Dé vraag is dan: welk model is het best geschikt voor u? En koopt of huurt u?

Wat zijn geremde aanhangwagens?

Laat ons eerst even die vraag beantwoorden. Wel, het zijn aanhangwagens met een MTM (Maximaal Toegelaten Massa) van 750 tot 3.500 kg. Ze hebben niet alleen een oplooprem op de dissel, maar ook minstens een as met geremde wielen. De aanhangwagen kan dus mee remmen met uw trekkend voertuig.

Met geremde aanhangwagens vervoert u grotere volumes en zwaardere gewichten. De aanhangwagens bestaan met verschillende functies, MTM's en afmetingen, naargelang wat u ermee wilt doen. Maar welke geremde aanhangwagen u ook kiest, altijd moet u die inschrijven bij de DIV. Hij heeft dus een eigen nummerplaat. Bovendien moet dit type aanhangwagen gekeurd worden. En meestal hebt u een apart te behalen rijbewijs B+E nodig. Oké, tijd om enkele types te overlopen.

aanhangwagens foto
Geremde aanhangwagens dienen geregistreerd te worden bij de DIV en krijgen een eigen nummerplaat (BCW)

KOPEN OF HUREN?
Wanneer u slechts een paar keer per jaar een aanhangwagen nodig hebt, is huren interessant. Iets wat zeker geldt voor een geremde aanhangwagen, want die houdt een vaak veel grotere investering in dan een ongeremde. Bovendien heeft een geremd model een inschrijvingsbewijs en eigen verzekering nodig, moet u ermee naar de keuring … Allemaal zaken waar u geen rekening mee moet houden als u huurt.

Geremde kippers

Wat houdt dit model in?

Een geremde kipper heeft een handmatig of elektrisch aangestuurd hydraulisch pompsysteem, waardoor u de lading sneller lost. De bak komt immers los van het chassis. Sommige kippen enkel achterwaarts, waarbij het laadbed vooraan naar boven wordt gebracht. Maar u vindt ook modellen die zijdelings kippen. Met sommige kipt u zelfs langs beide zijkanten én achterwaarts. Het nadeel bij zo'n 3-kantkiper is dat deze een hogere tarragewicht hebben.

Mogelijk zijn ze ook uitgerust met sledes waarin rijplaten passen. Zo kunt u er een voertuig mee transporteren. Bovendien kunt u de meeste modellen uitbreiden met loofrekken, opzetborden, ladingnetten enzovoort. Met loofrekken kunt u gemiddeld tot 100 cm hoog laden.

aanhangwagens kip
Deze kippers hebben een grote kiephoek, waardoor u uw lading makkelijk kan afladen (BCW)

Waarvoor geschikt?

Kippers zijn ideaal voor als u vaak zand, grind, grond en andere bulkgoederen snel moet kunnen lossen. Ze zijn erg populair bij hoveniers.

Geremde schamelwagens

Wat houdt dit model in?

Schamelwagens met mechanische oplooprem mogen sinds 2012 niet meer verkocht worden. De enige manier waarop dit soort aanhangwagens nog beschikbaar zijn, is voor de zwaardere aanhangwagens-trekvoertuigcombinaties (>3.5 ton). Bij deze geremde aanhangwagens kunnen de voorste as en de dissel op zichzelf draaien. Ze hangen met een andere soort verbinding aan het trekkende voertuig, een zogenaamde schamel. Dankzij de voorste sturende wielen en de schamel kunt u de aanhangwagen 360° draaien. De schamel draagt het voorste deel van de laadvloer. Achteraan kunnen één of twee assen het achterste deel voor hun rekening nemen.

geremde schamelwagens
(BCW)

Waarvoor geschikt?

Met een schamelwagen vervoert u comfortabel een zware en lange lading, aangezien het gewicht over de hele wagen gedragen wordt. De assen staan immers ver uit elkaar. Met een schamelwagen rijden is wel vrij moeilijk en vergt dan ook de nodige ervaring. Om dit te verhelpen worden deze vaak uitgerust met een elektrische mover op de schamel. Het grote voordeel is dat de gewichtsverdeling minder cruciaal is. Deze aanhangwagens zijn eveneens minder gevoelig aan asymmetrische belading in de breedte. 

Geremde multitransporters

Wat houdt dit model in?

Dit zijn geremde wagens met zijschotten én/of oprijrampen. U vindt zowel multitransporters met een vast plateau, als kantelbare modellen. De laadvloer is meestal lager, zodat u er zo snel en veilig mogelijk met een voertuig kunt oprijden. Daarnaast bestaan er machinetransporters, met meestal een vaste oprijklep.

twintrailer aanhangwagens
Sommige aanhangwagens combineren het kippen van materiaal met een kantelmechanisme om ook machines te laden zoals je hier kan zien met de TwinTrailer (TwinTrailer)

Waarvoor geschikt?

Professionals kiezen vaak een multitransporter als ze "van alles en nog wat" moeten vervoeren: zowel rollend materiaal, van (landbouw)machines tot auto's, als andere goederen. Vandaar zowel de zijschotten als oprijrampen.

Wat is nog van belang bij aankoop?

Aantal assen

Het aantal assen bepaalt vooral mee het laadvermogen. Hoe lager de MTM van een aanhangwagen, hoe lichter de assen zijn. Toch kunt u gerust een 2000 kg aanhangwagen kopen met twee assen van 1800 kg eronder. Soms meten ze bij wegcontroles de gewichten per as en dan kan je maar beter wat reserve hebben. Voor lange afstanden is een drie-asser comfortabeler en stabieler, vooral bij erg lange trailers. Voor korte afstanden en vluchtheuvels is het eerder af te raden gezien de grotere slijtage.

Kantelbaar of niet

Moet u zelfrijdende machines meenemen, dan is een kantelbare aanhangwagen interessant. Daardoor wordt de oprijhoek immers minder steil. Een bepaald type aanhangwagen biedt een kantelbaar laadbed én een brede oprijramp van 2 m, voor een nog veiligere laadsituatie. Deze aanhangwagen heeft zelfs twee elektrohydraulisch aangestuurde cilinders: een eerste om achterwaarts te kippen (tot 55°), een tweede om te kantelen en zo makkelijk met een voertuig op te rijden.’ Hier heb je kortom 2 aanhangwagens in 1.

aanhangwagen met 3 assen
Voor lange afstanden is een drie-asser comfortabeler en stabieler, zoals dit model van BCW (BCW)

En hoe kiest u nu het best?

Wel, dé eerste vraag is altijd: waarvoor wilt u het toestel gebruiken? En hoe vaak? Besteed tegelijk genoeg aandacht aan de kwaliteit en duurzaamheid van de gebruikte materialen. Want als dat alles goed zit, vergt de aanhangwagen nadien minder onderhoud.

Tegelijk zijn de veiligheid en het gebruiksgemak van belang. Hebt u oprijrampen nodig? Hoe veilig zijn ze bij het model dat u op het oog hebt? Welk gewicht wilt u laden? Welke afmetingen hebben de machines en materialen die u wilt vervoeren? Is de oprijhoek belangrijk en raken uw machines over de knik tussen de oprijrampen en het laadbed? Het zijn allemaal cruciale vragen om tot de juiste keus te komen.

tuinarchitectuur wagens
(BCW)

REGELGEVING
• Wanneer u een aanhangwagen koopt, moet u steeds eerst in de gegevens van uw trekkend voertuig nagaan hoeveel gewicht het wettelijk gezien mag trekken. Want niet elk voertuig mag 3.500 kg trekken, terwijl de meeste aanhangwagens in de tuinbouw wel een Maximaal Toegelaten Massa (gewicht van aanhangwagen + lading) van 3.500 kg hebben.
• De massa van een aanhangwagen in beladen toestand mag de maximaal toegelaten sleepbare massa van het trekkend voertuig niet overschrijden. Ook al mag u de aanhangwagen op zich zwaarder laden, wegens een hogere MTM.
• Wilt u met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 tot 3.500 kg trekken? En bedraagt de MTM van het samenstel (trekkend voertuig + aanhangwagen) meer dan 4.250 kg (max. 7.000 kg)? Dan hebt u een rijbewijs B+E nodig, aldus de website van de VAB. Is de MTM van het samenstel dan kleiner dan of gelijk aan 3.500 kg, dan volstaat toch een rijbewijs B.
• Wilt u met een voertuig van categorie B een aanhangwagen met een MTM van meer dan 750 kg trekken, maar bedraagt de MTM van het samenstel niet meer dan 4.250 kg? Dan volstaat een rijbewijs B + code 96.
• Ten slotte is het belangrijk een onderscheid te maken tussen de MTM en het toegestane laadvermogen van een aanhangwagen. Bedraagt de MTM 3.500 kg en weegt de aanhangwagen leeg 1.000 kg, dan mag u er nog 2.500 kg op laden, als uw trekkend voertuig ten minste zoveel mag trekken.
• U moet de lading ook steeds naar behoren bevestigen, om losse lading te voorkomen. Daarbij bent u verplicht om spanbanden te gebruiken. Anderzijds kan ook een zeil of net noodzakelijk zijn.

Met medewerking van BCW en TwinTrailer

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Tom Dejonghe16 mei 2024
ad
Cookies

Verpakking & Label maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.