Bedrukte verzendverpakkingen Winparts op maat uit eindloos golfkarton
E-commerce branding
Webshop Winparts schafte een nieuwe inpakmachine aan om de jaarlijkse groei van 20 procent aan te kunnen. Samen met verpakkingsfabrikant DS Smith zorgde het bedrijf ervoor dat het toenemend aantal pakketjes, zonder onnodige lege ruimte, ingepakt en verzonden konden worden.

Vorig jaar kwam Winparts op een punt dat de grote hoeveelheid pakketjes een uitdaging werd. Eerder optimaliseerde men al het assortiment van dozen op maat, maar om te kunnen blijven groeien werd besloten om verder te automatiseren. Men stapte over op eindloos golfkarton en installeerde een gloednieuwe inpakmachine. DS Smith optimaliseerde de verpakkingskosten en de technische toepasbaarheid op de inpakmachine, waardoor het bedrijf nu meer dan 4.000 pakketjes per dag kan verwerken.
Problemen kartonverwerking
DS Smith ondersteunt bedrijven in de keuze voor de juiste soort inpakmachine. “Vaak wordt eerst de machine aangeschaft, waarbij gekeken wordt naar snelheid en kosten”, aldus een woordvoerder van DS Smith. “Echter, speciale machines kunnen maar een specifieke soort verpakking produceren waardoor men zich in een vroegtijdig stadium mogelijkheden uitsluit of beperkt. In dit specifieke geval was de machine al aangeschaft, maar waren er al snel problemen met de productie en de kosten in het verwerken van het karton op die inpakmachine.” Op dat moment werd DS Smith ingeschakeld.
Martijn van Brienen, logistiek manager bij Winparts, vertelt: “De capaciteit groeide van 2.000 naar ruim 4.000 pakketjes per dag en de rek is er nog lang niet uit. We moesten nadenken over manieren om ervoor te zorgen dat het proces goed bleef verlopen om alle pakketjes op tijd te versturen. Het optimaal afstemmen van het karton en de bedrukking op de machine bleek een gouden greep. Het inschakelen van externe expertise leverde niet alleen kostentechnische voordelen op, maar zorgt ook voor een snelle verwerking op de machine en een meer complete klantbeleving door extra aandacht te geven aan de bedrukking.”
“Het karton is overigens voorzien van een repeterende flexodruk bedrukking, op basis van watergedragen inkten”, vult DS Smith aan. “Er is intensief contact geweest om het ontwerp te perfectioneren. Deze bedrukking wordt bij ons direct na de productie op de golfkartonlijn aangebracht.”

Volgens van Brienen is de volledige focus op optimale klantbeleving een van de belangrijkste succesfactoren van Winparts. Een apart team matcht bijvoorbeeld de automotive artikelen met alle kentekens in Nederland zodat de consument snel en eenvoudig de juiste onderdelen kan bestellen. De geavanceerde webshopomgeving is gericht op bestelgemak en de goed getrainde backoffice handelt alle klantvragen af. Door extra focus te leggen op de verpakking hoopt men ook de klanttevredenheid in de last-mile delivery verder te verhogen.
Dozen op maat
Enkele jaren geleden gebruikte Winparts nog de oude dozen van andere producten. Dat ging goed toen men kleinschalig werkte, maar de consument werd toch met meer schade geconfronteerd dan gewenst. Daarom schakelde Winparts over op dozen op maat die zij met het Winparts logo lieten bedrukken. Het doosassortiment werd geoptimaliseerd en gebaseerd op de meest voorkomende verzendcombinaties om zo het versturen van lege ruimte te minimaliseren. Toen de volumes nog meer toenamen werd het tijd voor de investering in een automatisch eindloos karton machine.
Ook nu Winparts een geautomatiseerde stroom heeft, zullen bepaalde dozen op maat nodig blijven. "Ruitenwissers van 80 centimeter lang kunnen theoretisch bijvoorbeeld wel automatisch ingepakt worden, maar dan moeten ze diagonaal in de doos, wat weer onnodig veel verpakking en lege ruimte als gevolg heeft. Voor dit soort afwijkende onderdelen kiezen we er dus voor om een beter passende verpakking te gebruiken", aldus Van Brienen.
70.000 artikelen op voorraad
De recente groei is een voortzetting van eerdere investeringen in IT en logistiek. Met inmiddels ruim 70.000 artikelen op voorraad, is Winparts dan ook jaar-op-jaar een stijger in de Nederlandse Twinkle100 lijst. Consumenten kunnen online auto-onderdelen bestellen voor elk merk en model. Het biedt een breed scala aan auto-onderdelen zoals automatten, carkits, dakkoffers, fietsendragers, koplampen, olie, remblokken, ruitensproeiers, schokdempers, trekhaken en meer. Winparts werd vanwege haar prestaties op het gebied van e-commerce en de kennis van de consumentenmarkt overgenomen door de Alliance Automotive Group (AAG), een toonaangevende speler op de B2B-markt van auto-onderdelen in Europa.
Foto's: DS Smith