‘The Label Trail’ op Labelexpo belooft een blik op de toekomst van labelproductie
Acht bedrijven – Avery Dennison, CERM, CarbonQuota, Esko, Grafisk Maskinfabrik (GM), KURZ, SCRIBOS en Xeikon – werken op Labelexpo samen aan ‘The Label Trail’. Dit initiatief biedt bezoekers een verkenning van het moderne labelproductieproces, met de nadruk op CO2-meting en duurzaamheid, automatisering en innovatieve smart packaging-oplossingen.

Op Labelexpo krijgen bezoekers de kans om het fictieve merk ‘Dancing Fish’ te volgen. Dit merk breidt uit naar de markt van voedingssupplementen en heeft nieuwe etiketten nodig om aan de nieuwe markteisen te voldoen, terwijl het tegelijk zijn CO2-voetafdruk meet en verlaagt. Om productauthenticiteit en consumentenveiligheid te garanderen, moeten er merkbeschermingsfuncties in de etiketten van deze nieuwe productlijn worden geïntegreerd.
The Label Trail
‘The Label Trail’ bestrijkt elke fase van het traject van labelcreatie – van specificatie en orderverwerking tot prepress, geautomatiseerde CO2-berekening, digitale druk, veredeling en afwerking. “Deelnemers krijgen zo inzicht in hoe low-impactmaterialen, CO2-meting en duurzame processen bijdragen aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk, in lijn met de duurzaamheidsdoelstellingen van de sector”, stellen de deelnemende bedrijven.
Daarnaast gaat ‘The Label Trail’ in op de integratie van smart packaging-technologieën. Deze tonen hoe digitale content en traceerbaarheidsfuncties zowel de consumentenbetrokkenheid versterken als voldoen aan de regelgeving. Verder delen experts uit de sector hun kennis over onderwerpen als CO2-databeheer, naleving van regelgeving en transparantie in de toeleveringsketen.
Elke rondleiding duurt ongeveer 60 minuten en is beperkt tot 20 deelnemers. Met 14 beschikbare tijdsloten tijdens de vierdaagse beurs wordt vroege registratie aangeraden om de gewenste tijd te verzekeren.
