Meer aandacht voor start-ups en converting op Fachpack 2025
Vakbeurs in Nürnberg
In Messe Nürnberg wordt van 23 tot en met 25 september opnieuw de vakbeurs Fachpack gehouden. In elf beurshallen tonen 1.400 exposanten hun meest actuele productportfolio. De organisatie staat ook weer garant voor een interessant randprogramma.

Het traditioneel hoogwaardige randprogramma van Fachpack omvat deze editie twee nieuwe onderdelen: FuturePack – de Europese verpakkingstop voor start-ups op 22 september (de dag voor de beurs) en een nieuw paviljoen met de titel ‘Converting meets Packaging’ in hal 7.
Start-ups en jonge pioniers
“Fachpack is een goede thuisbasis voor start-ups en innovatieve jonge verpakkingspioniers”, licht beursdirecteur Phuong Anh Do toe. “We hebben al het ‘Young Innovators-paviljoen’ en de ‘Newcomer Area’ in hal 3. Maar we willen het toekomst- en innovatiegerichte karakter van Fachpack nog verder versterken. Daarom zijn we bijzonder verheugd dat de FuturePack Summit nu onderdeel is van het Fachpack-programma. Het doel is om verpakkingspioniers een krachtig platform te bieden waarop zij hun oplossingen kunnen presenteren, vlak vóór de officiële start van Fachpack.” De FuturePack Summit vindt plaats in het beurscentrum NCC Mitte, hal Brussel.
Van innovatie tot markttoegang
De FuturePack Summit wil de kloof dichten tussen baanbrekende innovaties en daadwerkelijke markttoegang, vertelt de beursdirecteur verder. “FuturePack is dé plek waar onderzoeksgedreven ideeën, jonge start-ups en opschaalbare bedrijven samenkomen met vertegenwoordigers uit de industrie, investeerders en belangrijke besluitvormers.” Op de planning staan start-up pitches, paneldiscussies met experts en presentaties van pioniers uit de sector. Deelnemers kunnen luisteren naar meer dan 25 start-up presentaties, verdeeld over de volgende drie blokken:
- Innovatie uit onderzoek (vroege technologie en mogelijke spin-offs van universiteiten);
- Innovatie in een vroeg stadium (veelbelovende start-ups uit het EIT Food-ecosysteem);
- Innovatie in een latere fase (marktklare oplossingen).
Beste start-ups gekozen
De drie beste start-ups worden gekozen via een livestemming tijdens de FuturePack Summit. Deze winnaars krijgen de kans om hun innovaties te pitchen tijdens het Innovationbox-forum op de eerste beursdag van Fachpack – 23 september – en daarover direct in gesprek te gaan met industriepartners.
Converting en verpakking
De tweede noviteit is het paviljoen ‘Converting meets Packaging’ in hal 7. Het nieuwe paviljoen is volgeboekt met zeven exposanten. “Het doel is om de communicatie tussen converters, verpakkingsmachinebouwers en verpakkingsproducenten te bevorderen en manieren te vinden om de samenwerking te verbeteren”, aldus beursdirecteur Do. “Het paviljoen is een podium voor bedrijven die zich op het snijvlak van deze sectoren bevinden. Denk aan verwerking, coating, druktechniek, laminering, lijmtechnologie of de ontwikkeling van flexibele verpakkingsmaterialen.”
Power Compact bij Schubert
Als we een greep uit het exposantenaanbod doen, zien we dat verpakkingsmachinebouwer Gerhard Schubert dit jaar een repenverpakker in werking laat zien. Inclusief een kartonopzetmachine en aanvoer van de pallet via de Comfort Feeder. Volgens Schubert gaat het daarbij om een voorbeeld van haar Power Compact-concept: hoge output op een klein oppervlak met compacte maar hoogwaardige technologie. De lijn zet dozen op, vult en sluit ze met 60 cycli per minuut. De kartonopzetter, met lichtgewicht 3D-geprinte robottools en een plano-aanvoer, kan tot vijf uur continu draaien zonder bijvullen. Het dozenopzetproces kan ook worden geïntegreerd in andere Schubert-lijnen.
Gerhard Schubert ontwikkelt tegenwoordig ook heel gericht duurzame verpakkingen. Zoals een doos(je) van vouw- of golfkarton dat wordt gesloten via een Dotlock-principe, zonder dat lijm nodig is. Daarbij is Dotlock volgens de fabrikant net zo stevig als een gelijmde variant. Dotlock is gebaseerd op de zogenaamde ‘clinching’-technologie die wordt gebruikt voor het verbinden van metalen. De kartonnen lagen worden vanaf de ene kant met een naald doorboord en vormen aan de andere kant een kraag waarmee een stabiele vorm wordt gecreëerd. Als 100 procent lijmvrije verpakkingsoplossing is Dotlock volledig recycleerbaar via de papiercyclus. Volgens Schubert is het in de toekomst mogelijk om ook het opzetproces van Dotlock-verpakkingen volledig te integreren in de verpakkingslijn. Op het gebied van plasticfolies biedt Schubert ten slotte advies en oplossingen voor de overstap naar duurzamere verpakkingen.

Mono-sachets van PP en PE
Südpack presenteert zijn nieuwe CarbonLite-productlijn. Deze recycleerbare monomaterialen zijn volgens de fabrikant geschikt voor uiteenlopende verpakkingsconcepten: PE-flowpacks voor plakjes kaas of kruidenstokbrood, handige PP-stazakken voor snacks, vlakbodemzakken van PP of PE voor koffie, en knijpzakken met dop van PP voor fruitmoes. Volgens Südpack zorgen hun aanpasbare barrière-eigenschappen voor een hoge productbescherming en lange houdbaarheid.
Voor een veilige en efficiënte verpakking van vleeswaren, kaas of vlees presenteert Südpack diverse oplossingen die recycleerbaarheid combineren met materiaalefficiëntie. Daartoe behoren onder andere flexibele en stijve thermovormfolies, afdekfolies van PP en PE die pelbaar zijn of afkomstig uit de Multipeel Pure-Line, en de Peel PET floatable topfolie. Deze kan dankzij haar drijfvermogen bij recyclage worden gescheiden van een APET-onderfolie.
De transparante folies in de Skin-folieproductlijn van Südpack kunnen worden geseald op PP, PE en PET en vormen een tweede huid over bijvoorbeeld filets, maar ook over producten met bot of scherpe randen zoals runderribben of zeevruchten. Omdat het product niet vervormt en geen sap verliest, kan het ook hangend worden gepresenteerd op het verkooppunt.

Volgende generatie QR-codes
Markem-Imaje laat met GS1 Digital Link zien hoe de volgende generatie QR-codes de productie-efficiëntie kan verbeteren, de transparantie in de toeleveringsketen kan verhogen, het voorraadbeheer kan stroomlijnen en de merkloyaliteit kan versterken. “Door voortdurend veranderende wereldwijde regelgeving – zoals het Digitale Productpaspoort van de EU, digitale statiegeldsystemen en de Amerikaanse Food Safety Modernization Act – wordt de overstap naar 2D-barcodes versneld”, aldus de uitleg van de printerfabrikant. “De Digital Link, aangedreven door GS1 – een wereldwijde organisatie voor datastandaarden – is de volgende evolutie in barcodetechnologie. Het verbindt de GS1-applicatie-identificatoren van een specifiek product, zoals het Global Trade Item Number (GTIN), batchnummer, houdbaarheidsdatum en serienummer, met het internet. De Digital Link maakt realtime toegang mogelijk tot zowel b2b- als b2c-informatie. Van traceerbaarheid en authenticiteit tot duurzaamheidsgegevens en e-commercelinks: de GS1 Digital Link-barcode transformeert verpakkingen tot digitale toegangspoorten en biedt waarde in de hele toeleveringsketen.”
Markem-Imaje vervolgt: “Tegenwoordig bevatten verpakkingen vaak meerdere codes: een 1D-barcode voor kassasystemen en aparte QR-codes voor promoties of klantprogramma’s. Dit zorgt voor verwarring en inefficiënties. De GS1 Digital Link bundelt dit in één enkele QR-code die compatibel is met kassa’s en tegelijkertijd dynamische digitale content mogelijk maakt.”

Mondi MatchMaker
Mondi lanceert op Fachpack de Mondi MatchMaker, het start-up samenwerkingsinitiatief van het bedrijf waarmee jonge innovators in contact komen met de diverse bedrijfsonderdelen van de verpakkingsfabrikant. Het brengt beginnende innovators in contact met de bedrijfsunits van Mondi. Mondi MatchMaker zal ook deel uitmaken van het panel tijdens FuturePack 2025 op 22 september, waar oprichters van jonge bedrijven kunnen netwerken met spelers uit de verpakkingsindustrie. Het bedrijf deelt ook een best practice van dit succesvolle start-up initiatief tijdens het netwerkevenement ‘Innovatie in de praktijk’ op 23 september in het Innovationbox-seminarie.
