“Personalisatie is een kernonderdeel van ons aanbod”
ADC zet HP Indigo 18K digitale pers in voor voedselveilige verpakkingen
De digitale drukkerij ADC Nederland, met locaties in Den Bosch en Barendrecht, profileert zich als een alleskunner in fysieke communicatie. Naast standaard drukwerk produceert het printproductiebedrijf ook verpakkingen, gepersonaliseerde wikkels, POS-materiaal, boeken en relatiegeschenken. Recent investeerde ADC in een HP Indigo 18K digitale pers om maximale flexibiliteit en efficiëntie te bereiken.

De samenwerking tussen HP en ADC Nederland gaat terug tot in 2015 toen de digitale drukkerij als een van de eerste spelers wereldwijd een HP PageWide XL-printer testte. “Het partnership kreeg een nieuwe impuls toen ADC in 2023 een andere drukkerij overnam met diverse HP Indigo-persen in het machinepark, zoals de 12000, de 100K en de 7900”, vertelt Gert-Jan van Roosmalen, eigenaar en algemeen directeur van ADC Nederland.
Duurzaamheidsambities
Vorig jaar lanceerde HP de 18K digitale pers voor het B2-formaat. ADC was een van de eerste drukkerijen in de Benelux waar de HP Indigo 18K werd geïnstalleerd. “We kozen voor de 18K omwille van de combinatie van efficiëntie, kwaliteit en flexibiliteit”, zegt Edwin Junggeburth, de operationeel directeur van ADC. “Door één nieuwe machine te gebruiken in plaats van drie oudere machines besparen we aanzienlijk op stroomverbruik, wat bijdraagt aan onze duurzaamheidsambities. De pers levert bovendien topkwaliteit, vooral op zwaardere papiersoorten. Dit is cruciaal voor verpakkingswerk.”
“Wat de HP Indigo 18K speciaal maakt, is dat de pers is uitgerust met een vijfde en zesde kleur en dubbelzijdig kan drukken op dikkere substraten van 450 tot 600 micron”, duidt Onno Schiltkamp, key account manager HP Graphics. “Deze machine kan naadloos verschillende materialen en soorten opdrachten aan, terwijl geavanceerde AI-functies de productiviteit verhogen en het productieproces vereenvoudigen.”
BRC S&D-gecertificeerd
Bij ADC in Den Bosch produceert de HP Indigo onder meer unieke, voedselveilige prints. “Voor Tony’s Chocolonely drukken we jaarlijks miljoenen gepersonaliseerde wikkels voor de Benelux. Personalisatie is een kernonderdeel van ons aanbod”, stelt Yuwong Chou, commercieel directeur en mede-eigenaar van ADC Nederland. “Veiligheid en kwaliteit zijn daarbij cruciaal. Het gebruik van de HP-inkten en de processen eromheen hielpen ons om de BRC Storage & Distribution-certificering te behalen, een belangrijke standaard in de voedingsindustrie.”

