BeurzenPremium

Labelexpo verbreedt bereik in Barcelona

Naast labels en flexibele verpakkingen nu ook vouwkarton

De groeicijfers van de labelmarkt zijn nog altijd bemoedigend, en er wordt volop geïnnoveerd. De toevoeging van vouwkarton aan het beursprogramma van Labelexpo 2025 (van 16 tot en met 19 september) is volgens experts dan ook niet zozeer uit nood geboren, maar eerder een passend antwoord op de bredere ontwikkelingen en trends in de wereld van verpakkingen. De verhuizing van de vakbeurs van Brussel naar Barcelona markeert een nieuwe fase voor exposanten én bezoekers.

Labelexpo
De internationale vakbeurs Labelexpo Europe vindt plaats in Barcelona van 16 tot en met 19 september 2025

De analisten van Smithers zijn optimistisch gestemd. In 2024 was de wereldwijde markt voor bedrukte labels goed voor 44,8 miljard dollar (bijna 39 miljard euro), bij een productievolume van (omgerekend) 1,34 biljoen A4'tjes. En voor de komende jaren voorzien ze groei: terwijl het volume tot 2029 met jaarlijks gemiddeld 4,4 procent toeneemt, stijgt de waarde telkens met gemiddeld 4,6 procent.

Die groei komt na een turbulente periode in de labelmarkt, merkt Smithers op. In 2023 liep bijvoorbeeld de vraag naar labelmateriaal sterk terug – hoewel het volume aan geproduceerde labels redelijk stabiel bleef. Die situatie was mede een gevolg van de materiaalvoorraden die waren aangelegd in de periode tijdens en na de coronacrisis. Volgens Smithers is de rust nu teruggekeerd en zal de komende vijf jaar weer een geleidelijke groei plaatsvinden.

Innovatie en vernieuwing

Philippe Voet
Philippe Voet, de voorzitter van de internationale sectorfederatie Finat, kijkt met vertrouwen vooruit

Ook Finat, de brancheorganisatie voor de Europese labelindustrie, constateert in zijn Yearbook 2024 dat de markt voor zelfklevende etiketten in 2024 stevig herstel heeft laten zien. Na een ‘flinke groei’ in de eerste helft van het jaar, zette vanaf het derde kwartaal toch weer een vertraging in. “Door de stijgende inflatie en economische onzekerheid in Europa geven consumenten hun geld vooral uit aan essentiële en goedkopere producten. Dat raakt de vraag naar premiumproducten van A-merken.”

Finat houdt dan ook de nodige slagen om de arm als het om de marktontwikkelingen op de korte termijn gaat: “Hoewel de labelindustrie in 2024 tekenen van stabilisatie vertoonde, zorgt het huidige economische klimaat voor onzekerheid omtrent het groeiperspectief.” Met name de afnemende industriële activiteit in de eurozone, de spanning op de arbeidsmarkt en bijvoorbeeld ook de dreiging vanuit de VS van een internationale handelsoorlog baren de brancheorganisatie zorgen.

Toch keek Finat-voorzitter Philippe Voet tijdens het Label Forum met vertrouwen vooruit: “Niemand had zich in 2019 kunnen voorstellen wat we de afgelopen vijf jaar hebben meegemaakt. Als industrie hebben we al heel wat crises doorstaan, dankzij ons vermogen om te innoveren. We zijn die problemen te boven gekomen, en dat zullen we ook blijven doen.”

De door Voet aangehaalde noodzaak tot innovatie staat ook elke twee jaar centraal tijdens Labelexpo Europe. Die vernieuwingsdrang wordt dit jaar nog eens extra zichtbaar, doordat de beurs zijn vertrouwde vaste thuisbasis in de Brusselse Expo na de editie van 2023 besloot te verruilen voor de Fira in Barcelona. De grotere en modernere hallen daar moeten de vakbeurs de ruimte bieden om verder te groeien – bijvoorbeeld door het programma nu ook te verbreden richting verpakking van vouwkarton. 

Bieretiketiketten
In 2024 was de wereldwijde markt voor bedrukte labels volgens Smithers goed voor 44,8 miljard dollar

Lonken naar verpakkingsmarkt

Er wordt al langer, van verschillende kanten, gelonkt naar de lucratieve verpakkingsmarkt. Niet voor niets zette bijvoorbeeld ook Drupa er vorig jaar nadrukkelijk op in: waar de markt voor commercieel drukwerk onder druk staat, biedt verpakkingsdrukwerk mogelijk groeikansen. Het is in de praktijk echter nog niet zo eenvoudig beide disciplines binnen een commerciële productieomgeving te combineren – terwijl een volledige overstap voor veel bedrijven evenmin een haalbare kaart zal blijken te zijn.

Voor labeldrukkerijen ligt dat nu juist net even anders, betoogt Will Parker. Deze expert met 35 jaar ervaring op het gebied van verpakkingsdrukwerk, is onlangs door Labelexpo aangesteld als één van de vijf beursambassadeurs die hun kennis en visie delen met de industrie. Hij ziet vouwkarton als een ‘natuurlijke volgende stap’ voor labelproducenten – en dus ook voor de vakbeurs: “Labelexpo is altijd toonaangevend geweest als het om veranderingen in de industrie gaat. Neem bijvoorbeeld de komst van digitale druktechnieken, of de stap naar flexibele verpakkingen: deze beurs biedt altijd een blik op de toekomst.”

“In Barcelona zien we nu een evolutie richting vouwkartonnen verpakkingen. Toch is dit eigenlijk geen nieuw hoofdstuk, maar eerder een ontwikkeling die al langer in gang is gezet.” Volgens de beursorganisatie beschikt ruim een kwart van alle exposanten nu al over een portfolio met daarin naast labels ook flexibele verpakkingen en vouwkarton.

Heidelberg
Waar de markt voor commercieel drukwerk onder druk staat, biedt verpakkingsdrukwerk mogelijk groeikansen




Van labels naar (ook) vouwkarton

Recent nam Smithers die markt voor vouwkarton onder de loep. Voor 2025 verwachten ze een wereldwijde productie van 56,3 miljoen ton aan vouwkartonmateriaal, goed voor een marktwaarde van 58,9 miljard dollar (bijna 51 miljard euro). Van dat materiaal zal iets meer zo’n 52,4 miljoen ton worden verwerkt tot vouwkartonnen verpakkingen, met een marktwaarde van 132,8 miljard dollar (bijna 115 miljard euro), aldus Smithers. Vooruitkijkend naar 2030 verwachten de analisten een aanhoudende groei naar 63,1 miljoen ton aan verpakkingen, goed voor 159,6 miljard dollar (138 miljard euro).

Die groei is volgens Parker goed te verklaren: in heel Europa neemt de vraag naar verpakkingen van papier en karton toe. Die trend wordt niet alleen aangejaagd door regel- en wetgeving zoals de Europese Packaging and Packaging Waste Regulation (PPWR), maar ook versterkt door de eisen die Gen Z- consumenten aan de verpakkingen van hun producten stellen. “Merken, overheden en consumenten hebben hetzelfde doel: ze willen van problematisch plastic af, minder CO2-uitstoot, en meer circulariteit. Vouwkartonnen verpakkingen vormen, zeker als ze volledig inline worden geproduceerd, een krachtig antwoord op die wensen.”

Efficiënter produceren op inlinesystemen

Vouwkartonnen verpakkingen worden tot nu toe vooral bedrukt op vellen offsetpersen, aldus Andy Thomas-Emans van Labelexpo. Maar volgens Parker beschikken labelproducenten al over het juiste DNA om ook succesvol met vouwkarton aan de slag te gaan. “Kleine oplages, inline produceren, veredeling en nabewerking, automatisering en MIS-integratie: het zit ze in het bloed.”

Bovendien vereenvoudigen de rotatieve productieplatformen van bijvoorbeeld Canon Edale, Gallus, MPS, OMET, Mark Andy en Bobst de overstap naar vouwkarton. “Op dit soort systemen kun je in één doorgang drukken, veredelen, rillen en stansen, en daarmee uiterst efficiënt vouwkartonverpakkingen produceren in kleine en middelgrote volumes. Door inline te produceren verminder je het aantal wissels, reduceer je de hoeveelheid afval en vereenvoudig je de hele logistiek.”

Labelexpo ziet dan ook volop kansen voor de flexo-, offset- en hybridepersen die op de beursvloer te zien zijn. “Net als bij labelpersen kunnen er allerlei inlineproductiestappen worden toegevoegd, zoals zeefdruk, foliedruk, pregen of variabele data. De vouwkartonnen verpakkingen komen kant-en-klaar van de machine en kunnen direct worden uitgeleverd, of bijvoorbeeld op een vouwplakmachine worden verwerkt.” Ook voor digitale persen biedt de vouwkartonmarkt nieuwe opportuniteiten, bijvoorbeeld in de productie van kleine oplages of variabele/gepersonaliseerde exemplaren.

Schema Edale
Door inline te produceren verminder je het aantal wissels, reduceer je de hoeveelheid afval en vereenvoudig je de hele logistiek (Illustratie: Edale)
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Ed Boogaard5 augustus 2025
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Verpakking & Label maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.