EtikettenPremium

Etivoet valt in de prijzen

45e Finat Label competitie

Tijdens de uitreiking van de Finat Label Awards 2025 was Etivoet de enige Belgische winnaar. De etikettendrukkerij uit Deinze viel in de prijzen in de categorie ‘Eten en Drinken’, met een etiket voor Kefir de Lux 25cl.

Etivoet
Etivoet won in de categorie ‘Eten en Drinken’ met de inzending Kefir de Lux 25cl

Over het prijswinnende etiket van Etiket oordeelde de jury als volgt: “Prachtig gebruikt gestructureerd papier, digitaal gedrukt en in een tweede doorgang voorzien van hotfoil, geeft een zekere verfijning aan het label. Vooral de vlinder komt tevoorschijn door de goudfolie en de kleur op zijn lichaam en vleugels. Het gebruik van zwart op de achtergrond helpt bij het effect dat door de vlinder wordt gecreëerd. Kortom, een knap staaltje.”

Optimum wint ook

Als tweede winnaar uit de Benelux won Optimum met Best Moments Macarons de categorie Non-Adhesive-toepassingen. Dit etiket is in acht kleuren flexo gedrukt met een koudfolie toepassing en vernis op een 130 grams wit FSC-papier. Het wordt geproduceerd in één doorgang aan een snelheid van 100 meter per minuut. “Het artwork en de prepress zijn mooi voorbereid om het product in de verpakking naar voren te brengen”, aldus de jury in haar commentaar. “Alle fijne lijnen tekst zijn leesbaar en de drukkwaliteit van flexografie bewijst het vakmanschap.”

Winnaar Best in Show

Sancak Etiket
Als allermooiste inzending beoordeelde de jury het etiket voor Nicea Olijfolie van Sancak Etiket uit Turkije

Sancak Etiket uit Turkije won de titel ‘Best in Show’ voor haar etiket voor Nicea Olijfolie. “Een indrukwekkend label dat door de hele jury werd bewonderd en unaniem als hoofdwinnaar werd gekozen. Het biedt de consument een uitstekende visuele impact, en het kan gemakkelijk worden gezegd dat ‘het label moeilijk te missen was’. De complexiteit van de productie werd duidelijk toen we de perfect aangebrachte reliëfvernis onderzochten, vooral als we kijken naar de drie verschillende formaten van de etiketten. Een digitaal drukproces werd gecombineerd met zeefdruk (reliëfzeefvernis) om het uiteindelijke visueel uitstekende resultaat te geven. Het gebruik van reliëfvernis op alle formaten van de etiketten was perfect en werd zeer effectief gebruikt om het effect van Niceaanse tegelkunst te creëren: een kunstvorm die wordt uitgevoerd bij het maken van tegels rond de stad Bursa in Turkije. Deze tegels zijn te zien in veel oude moskeeën rond Turkije.”

184 inzendingen

De 45e Finat Label Competitie 2025 trok in totaal 184 inzendingen van 47 bedrijven uit 21 landen. Turkije en Oostenrijk stonden bovenaan de lijst van deelnemende landen met een gecombineerd totaal van 47 inzendingen, gevolgd door Spanje met 18 en Duitsland met 16 inzendingen. Het hoogste aantal inzendingen per categorie werd aangevoerd door Wijnen (38), Bieren en Gedistilleerde dranken (28) en met Labelseries op de derde plaats (16). Het aantal inzendingen met digitaal als een van de belangrijkste drukprocessen steeg licht tot 88.

Dit jaar waren de categorieën Food & Beverage en Industrial & Automotive, die voorheen onder General applications vielen, gescheiden, waardoor het aantal categorieën is toegenomen van 21 naar 23. Deze aanpassing toonde aan dat de categorie Food & Beverage een onverminderd populaire categorie is.

Overige groepswinnaars

Multi-Color Corporation
Multi-Color Corporation Noord-Amerika Wijnen, VS was met Single Malt een van de categoriewinnaars in Marketing/Eindgebruik – bieren en gedestilleerde dranken. Dit etiket won ook een speciale jury-award

De groepswinnaars zijn onderverdeeld in de volgende hoofdgroepen: marketing/eindgebruik, drukprocessen, niet-klevende toepassingen en innovatie. De gezamenlijke winnaars van de Marketing/End Users Group zijn: Sancak Etiket, Turkije voor Nicea Olijfolie (zie toelichting hierboven).

Multi-Color Corporation Noord-Amerika Wijnen, VS voor Single Malt. De jury over dit digitaal gedrukte etiket: “Een echt kunstwerk, waar veel op ‘gebeurt’. Het is een groot en zwaar label, vanwege de keuze van het substraat. Er was een hoge mate van voorbereiding en aandacht nodig om het reliëf op dit label aan te brengen. De afbeeldingen en het reliëf zijn perfect. De prepress heeft prachtig werk geleverd bij het voorbereiden van het kunstwerk waardoor de toeschouwer denkt dat het een metalen plaat is. De keuze van de kleuren geeft een zeker luxe-effect aan het label. De embossing en matte lak met puntjes zijn onberispelijk aangebracht."

Drukprocessen

çiftsan
Çiftsan Label and Packaging Company viel maar liefst vier keer in de prijzen, hier met Royal Caviar

De winnaar van de categorie drukprocessen is Çiftsan Label and Packaging Company, Turkije, voor Royal Caviar Shampoo. Deze etikettendrukkerij viel maar liefst vier keer in de prijzen. “Als je bedenkt hoe moeilijk het is om fijne tekst af te drukken met zeefdruk, is het gemakkelijk te begrijpen waarom dit specifieke label uit de andere labels als groepswinnaar werd gekozen”, aldus de jury. “De fijne tekstdruk die door de operator wordt uitgevoerd, uiteraard afkomstig van een perfect geprepareerd zeefgaas, is tot in de perfectie uitgevoerd. De complexiteit van de productie en de controle die nodig is om dergelijke resultaten te bereiken, is echt opmerkelijk, wat duidelijk wordt wanneer we het voltooide etiket zien. De interactie tussen het zeefdrukproces en de afwerking via hoogreliëfvernis is perfect toegepast. Dit label zorgt voor een zekere luxe met het reliëfverniseffect van de letter "R" en benadrukt een verfijnd gevoel.”

Innovatie

De winnaar van de Innovation award is de Schreiner Group (Duitsland) met een slimme injectiespuitendoos. “Dit is een product waarmee de spuiten of injectieflacons die erin worden vervoerd, kunnen worden gebruikt binnen de vereiste gebruiksvoorwaarden (zoals artikelnummer van de spuit of injectieflacon, inhoud, temperatuur en houdbaarheidsdatum). De circuits achter de sluitbeugels zijn met elkaar verbonden en verzenden informatie naar een telefoon met behulp van de Smart Syringe Box. Elke keer als een beugel wordt verwijderd, wordt de nodige informatie gedeeld met de gebruiker om misbruik te voorkomen of hergebruik van de spuit of injectieflacon te voorkomen. Het belangrijkste voordeel van het product is de efficiëntie binnen het toepassingsgebied (onder meer ziekenhuis en laboratorium).” De doos is in één kleur zeefdruk met vernis geproduceerd in combinatie met de geëtste geleidingsleidingen en PCB-bevestiging.

Drie speciale jury-awards

CA MCC
In de categorie Flexografie won Multi-Color Corporation Paarl Labels, Zuid-Afrika, voor Vergelegen Pear Eau de Vie

De al eerder voor Single Malt onderscheiden Multi-Color Corporation Wijnen VS won ook een speciale jury-award. Dat geldt ook voor Marzek Etiketten + Packaging (Oostenrijk) voor Braunrath Blaufränkisch. “Dit label werd digitaal gedrukt en met behulp van reliëfvernis verfraaid”, aldus het oordeel van de jury. “De gebruikte kleuren geven een soort verfijning en minimalistische benadering van het label. De reliëfvernisafbeeldingen van een man en een vrouw, met een onderlaag van grijs, geven het label een 3D-effect en zorgen tegelijkertijd voor een moderne uitstraling. Dit vijfkleurige etiket heeft een eenvoudig, maar effectief ontwerp.”

De derde jury-award was voor CCL Label Trittenheim (Duitsland) voor Kerst Label. De jury: “Afkomstig uit de categorie Zelfpromotionele etiketten, laat dit label ons zien dat de converter veel nadruk heeft gelegd op het gebruik van flexografie in combinatie met hot foil met verschillende soorten folies en micro- en multi-layer embossing tegelijkertijd. Het label toont het vakmanschap dat nodig is om al deze processen tegelijkertijd toe te passen.”

De jury
De jurering van de Finat Label Competition van dit jaar vond plaats onder het nieuwe voorzitterschap van Z. Murat Sipahioglu (Heidelberg Turkije). Na lange jaren voorzitter te zijn geweest van dit prestigieuze evenement, besloten Anthony White en zijn vrouw Connie met pensioen te gaan. Het panel bestaat nu uit de heren Z. Murat Sipahioglu en collega-jurylid Steve Wood, beiden met meer dan 15 jaar ervaring en diepgaande technische kennis van de processen die in de etikettenindustrie worden gebruikt, en twee nieuwkomers met technische expertise binnen de labelindustrie: Phil Baldwin (BOBST, UK) en Fahri Ilazi (Kocher+Beck, DE), en Mick de Reuver van FroQ Brandservices BV (NL) die zijn marketingervaring ter beschikking stelde.

Categoriewinnaars

Groep A Marketing/Eindgebruik

A1 Wijnen: Multi-Color Corporation Premium Solutions, Australië voor Sparrow & Barrow Pinot Noir.

A2 Bieren en gedistilleerde dranken met gezamenlijke categoriewinnaars:

Multi-Color Corporation Noord-Amerika Wijnen, VS voor Single Malt (zie eerdere toelichting).

Label Tech, Ireland voor Sailor's Home Caravelle 10 jaar oude Irish Whiskey.

Het etiket is voorzien van een bronzen hot foil voor een premium metallic accent en elegantie, reliëf voegt diepte toe en een reliëfvernis zorgt voor contrast en textuur. Naast deze processen voegt een nauwkeurig gestanste vormverwijdering een onderscheidend en verfijnd tintje toe aan het eindproduct. De combinatie van al deze technieken zorgt voor een verfijnd label met een snufje luxe.

A3 Eten en drinken: Etivoet, België voor Kerfir de Lux 25 cl.

çiftsan
Çiftsan Label and Packaging Company won ook een award voor deze gepartumeerde kamerspray

A4 Algemeen: Ҫiftsan Label and Packaging Company, Turkije, voor feestelijke kruiden De geur van kerstgeparfumeerde kamerspray.

A5 Industrieel en automobiel: Cone Autoadhesivos, Spanje, voor Impregnador-Waterproof.

A6 Cosmetica: Ҫiftsan Label and Packaging Company, Turkije voor Rebul Magnolia douchegel.

A7 Farmacie: Stratus Packaging, Frankrijk, voor SOLAIRE SUN 50+ Mineraal / RFID.

A8 Beveiliging: Codex, Hongarije, voor speciaal Stick&Stick-stempelblok.

A9 booklet: Helvetikett, Zwitserland, voor Duurzaamheid.

A10 Zelfpromotie: IPE Industria Gráfica, Spanje, Oxom Eau de Parfum voor IPE.

A11 Etikettenseries: Sancak Etiket, Turkije, voor Nicea Olijfolie.

Groep B Drukprocessen

çiftsan
Çiftsan Label and Packaging Company scoorde een award bij de flexibele verpakkingen voor deze handcrème

B1 Flexografie: Multi-Color Corporation Paarl Labels, Zuid-Afrika, voor Vergelegen Pear Eau de Vie.

B2 Roterende boekdruk: Kuresa, Peru, voor L'Essence, Colonia Orquidea Exótica.

B3 Zeefdruk: Ҫiftsan Label en Packaging Company, Turkije, voor Royal Caviar Shampoo.

B5 Gecombineerde drukprocessen: Multi-Color, Italië, voor Calimaia Nobile di Montepulciano Riserva 75 cl. (offset, flexodruk voor folieoverdruk, hoogdrukvernis, preeg en op de achtergrond van het complete etiketoppervlak debossing.)

B7 Digitaal: Haitoglou SA Graphic Arts, Griekenland, voor The Zivania 500ml.

Groep C Niet-klevende toepassingen

Optimum
Optimum viel in de prijzen met Best Moments Macarons

C1 Hulsetiketten: Ovelar, Spanje, voor Efecto mariposa.

C2 Flexibele Verpakkingen: Ҫiftsan Label and Packaging Company, Turkije, Valeria Delicious Crème Mains.

C3 Tags/niet-klevend etiket: Optimum Group, Nederland, voor Best Moments Macarons.

Groep D Innovatie

Winnaars van de gezamenlijke categorie D1 Innovation: Schreiner Group, Duitsland, voor Smart Syringe Box en Helvetikett, Zwitserland, voor Helvetikett CODEtape het langste gapless unique-codes label ter wereld ‘Eindhoven’.

L9 World Label Awards 2025
De jurering voor de L9 World Label Awards 2025 vindt plaats tijdens Labelexpo Europe in Barcelona in september 2025. De beste winnende inzendingen van de L9-verenigingen, waaronder Finat, worden geselecteerd voor deelname aan deze prestigieuze internationale labelcompetitie.

Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 
Geschreven door Erik Kruisselbrink25 juni 2025
Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Verpakking & Label maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.