Heidelberg rapporteert omzetgroei en verbeterde rendabiliteit
In de eerste helft van het gebroken boekjaar 2025-’26 steeg de omzet van Heidelberg met 8 procent naar 985 miljoen euro. Vooral in Europa en Azië viel deze groei op.
Het aangepaste bedrijfsresultaat (EBITDA) is verdubbeld in vergelijking met vorig jaar en bedraagt nu 63 miljoen euro. Goed voor een EBITDA-marge van 6,4 procent tegenover 3,4 procent in dezelfde periode van het voorgaande jaar. “Deze stijging is grotendeels te danken aan een strikte kostenbeheersing en de structurele ingrepen van het strategisch toekomstplan. Lagere productiekosten en verbeterde arbeidskosten leverden een directe bijdrage aan dit resultaat”, stelt Heidelberg.
Groeipotentieel in labeldruk
De bestellingen bleven na zes maanden op een stabiel niveau met 1,111 miljard euro. “De VS ondervond enige vertraging door complexe importtarieven, maar de sterke aanwezigheid op Labelexpo in Barcelona bevestigde de groeipotentie in labeldruk”, duidt Heidelberg. De drukpersenbouwer tekende er naar verluidt voor miljoenen euro’s aan bestellingen op.
"Heidelberg houdt in een moeilijke markt beter stand dan de concurrentie. Onze strategie bewijst haar waarde. De positieve evolutie in onze kernsegmenten toont dat we op de juiste weg zitten”, zegt CEO Jürgen Otto.
Volgens David Schmedding, chief technology & sales officer, ligt de toekomst van Heidelberg duidelijk in de verdere uitbouw van digitale en hybride drukoplossingen voor de verpakkings- en labelmarkt. “Onze innovaties op Labelexpo trokken veel aandacht en leverden directe resultaten op”, zegt Schmedding.
