Holmen: “Duurzaam papier versterkt de impact van gedrukte reclame”
Hoewel de volumes van gedrukte communicatie blijven dalen, weerspiegelt dat allerminst wat consumenten écht willen. Folders, direct mail en brochures blijven een cruciale rol spelen in hun aankoopproces. Dat blijkt uit de Duitse studie Prospektmonitor 2025 en wordt bevestigd door vergelijkbaar onderzoek in Nederland en het Verenigd Koninkrijk.
Zo toont de Nederlandse studie aan dat een overstap naar uitsluitend digitale communicatie niet alleen leidt tot minder winkelbezoeken, maar ook tot een daling in het aankoopbedrag. In Duitsland geeft 78 procent van de respondenten aan regelmatig brochures te lezen, tegenover slechts 40 procent voor kranten. In het VK noteerde JICMAIL in zijn Q4-rapport dat 77 procent van de ondervraagden actief interageert met direct mail en folders.
“De studie van IFH Media Analytics bevestigt dat gedrukte brochures nog altijd een krachtig medium zijn om aanbiedingen te communiceren. Ondanks de digitale opmars behouden ze hun relevantie”, zegt Dirk Götz, manager sales operations Central Europe bij Holmen Board and Paper. “Door de overvloed aan digitale content is het voor consumenten steeds moeilijker geworden om betrouwbare aanbiedingen en informatie te filteren.”
Duurzaamheid als beslissende factor
Een opvallend inzicht uit Prospektmonitor 2025 is het belang dat consumenten hechten aan de milieu-impact van print. Veel bedrijven zijn uit vrees voor een ‘niet-duurzaam’ imago overgestapt naar digitale communicatie. Ten onrechte, zo blijkt.
Volgens het onderzoek beschouwt 48 procent van de respondenten drukwerk als duurzaam, mits het uit gerecycleerd papier bestaat. Voor 35 procent geldt dit ook wanneer het papier afkomstig is uit duurzaam beheerde bossen.
Voor merken en drukkerijen die rechtstreeks communiceren met consumenten, liggen hier duidelijke opportuniteiten. Niet alleen omdat de consument hier expliciet om vraagt, maar ook omdat print ecologisch met zijn tijd meegaat.