Kunststofverpakkingen Partnercontent

Slim inspelen op de vraag naar functionele voeding 

t

In de hectiek van het dagelijks leven grijpen steeds meer mensen naar functionele, kant-en-klare producten. Die groeiende focus op gezondheid is niet toevallig: volgens de meest recente Tetra Pak Index vindt 70% van de consumenten gezondheid vandaag belangrijker dan enkele jaren geleden. Dat zie je terug in hun keuze voor gezonde én handig verpakte producten. Tetra Pak, expert in voedselverwerking en -verpakking, deelt drie inzichten om als co-packer in te spelen op deze groeiende vraag. 

1/ De juiste mix 

Functionele voeding heeft meestal een doel. Denk aan maaltijdvervangers voor mensen die willen afvallen of aankomen, eiwitshakes voor sporters of medische supplementen voor een aandoening. Maar het juiste recept vraagt extra aandacht: je wil smaak, voedingswaarde én houdbaarheid behouden – en dat is vaak complex. 

Bij onze Product Development Centres helpen we merken om die balans te vinden”, zegt Maria Sigala, Communications Manager Zuid-Europa, Iberia, Frankrijk en Benelux bij Tetra Pak.Zodra er een recept ligt, duiken er vaak praktische vragen op. Hoe hou je je product stabiel op industriële schaal? En hoe voorkom je dat de vitaminen of mineralen verloren gaan? Zeker bij clean label-producten is dat een uitdaging. Wij denken stap voor stap mee en zoeken naar een oplossing die werkt.” 

2/ Slim verpakken 

Functionele voeding moet veilig en lang houdbaar zijn – UHT-technologie (ultrahoge temperatuur) helpt daarbij. Door je product heel kort op een extreem hoge temperatuur te verhitten, dood je schadelijke micro-organismen zonder de smaak of voedingswaarde aan te tasten. Ideaal voor producten met een laag zuurgehalte, zoals plantaardige drinks of melk. 

Daarnaast blijft je product met een aseptische langer goed, zonder bewaarmiddelen of koeltransport. Smaak, textuur en kwaliteit blijven behouden – ook onderweg. Zo verminder je verspilling, bespaar je op transport en bereik je moeiteloos consumenten op afgelegen plekken. Hou bij de verpakking ook rekening met de wetgeving rond etikettering: productnaam, ingrediënten, dosering en eventuele waarschuwingen moeten duidelijk vermeld staan. 

3/ Duurzaamheid zonder in te boeten op gemak

Consumenten zoeken tot slot naar producten die niet alleen hun gezondheid ondersteunen, maar ook bijdragen aan een duurzamere wereld. Meer dan de helft (52%) van de consumenten beschouwt duurzame verpakkingen als een topprioriteit. Ze verlangen minder plastic, minder verspilling en meer hernieuwbare materialen. 

Functionele producten trek je vaak uit de kast voor onderweg of tijdens drukke momenten”, vervolgt Sigala. “Dan wil je een verpakking die praktisch is, maar ook verantwoord. Met onze Tetra Prisma® Aseptic 300 Edge – inclusief de DreamCap™ 26 Pro – beperken we verspilling en gebruiken we meer dan 85% hernieuwbare materialen, zoals FSC™-gecertificeerd karton en plantaardige polymeren uit suikerriet.” 

TETRA PAK
ALFONS GOSSETLAAN 54
1702 DILBEEK
+3224676811
info@tetrapak.com
www.tetrapak.com
Krijg GRATIS toegang tot het artikel
of
Proef ons gratis!Word één maand gratis premium partner en ontdek alle unieke voordelen die wij u te bieden hebben.
  • checkwekelijkse newsletter met nieuws uit uw vakbranche
  • checkdigitale toegang tot 35 vakbladen en financiële sectoroverzichten
  • checkuw bedrijfsnieuws op een selectie van vakwebsites
  • checkmaximale zichtbaarheid voor uw bedrijf
Heeft u al een abonnement? 

Meer weten over

Print Magazine

Recente Editie

Nu lezen

Ontdek de nieuwste editie van ons magazine, boordevol inspirerende artikelen, diepgaande inzichten en prachtige visuals. Laat je meenemen op een reis door de meest actuele onderwerpen en verhalen die je niet wilt missen.

In dit magazine
Cookies

Verpakking & Label maakt gebruik van cookies om uw gebruikservaring te optimaliseren en te personaliseren. Door gebruik te maken van deze website gaat u akkoord met het privacy- en cookiebeleid.